zaterdag 27 september 2008

Kerstmarkt (2)


Al twee jaar lang komen we op de befaamde kerstmarkt in Plombières. Dat is niet de doorsnee kerstmarkt zoals je die van duitsland kent, maar het is veel meer. Niet alleen maar Glühwein en warme worsten en vele houten huisjes met kerstfrutsels, maar een compleet versierde stad met vele soorten entertainment. Naast alle versierde huizen met girlandes en strikken aan de balkons, staan er op elk hoekje en pleintje complete tafrelen van mens- en dierpoppen die sprookjes of kerstscenes voorstellen.
De mensen uit Plombieres lopen in nostalgische kostuums en er is een hoop muziek en gezang. Er worden optochten gehouden (ook een met Sinterklaas) en er zijn muziekoptredens en andere performances. Kortom, echt veel meer dan een kerstmarkt en dat de hele maand december, de vier weekenden voor de kerst. (zie ook mijn blog "Kerstmarkt" van dec 2007).

Nu ik hier woon wil ik graag integreren in de gemeenschap van Plombières en ik moet veel praktijkervaring opdoen om mijn frans op een hoger niveau te krijgen. Dus toen ik hoorde dat ze vrijwilligers zochten voor de kerstmarkt heb ik mij tot de desbetreffende persoon gericht om me aan te melden. Ze waren zeer verrast en erg blij met mij als nieuwe aanwinst van het team. Een grafisch vormgever van een jeugdige leeftijd (meeste zijn 60+) met nieuwe ideeën was zeer welkom. Dus nu ga ik elke woensdagmiddag naar het atelier van de kerstmarkt. Het is erg gezellig en ook leuk werk om te doen. Mijn frans vliegt vooruit en mijn woordenschat breidt zich elke week uit.
Twee weken geleden heb ik zelfs al de sleutel van het atelier gekregen, ik voelde me zeer vereerd. Dus afgelopen week gelijk heel vroeg erheen gegaan, zodat ik de deur kon openen voor de rest van de dames. En ik was zo slim om ook even mijn camera mee te nemen. Nu ik alleen was in het oude schoolgebouw waar het atelier zit, kon ik even wat foto's maken. Het resultaat zie je hieronder. Een duizelingwekkende hoeveelheid zelfgemaakte kerstversieringen ligt er opgeslagen, van 12 jaar kerstmarkt in Plombières. En nu ook wat van mijn hand (bv de vrolijke kerstmannetjes: zie derde foto).









Geen opmerkingen: